سلامتی و تندرستی

سرطان پروستات در مردان با استرس چه رابطه ای دارد؟

یکی از دغدغه های مردان با بالا رفتن سن مشکلات پروستات در آنهاست. مشکلات پروستات به دلایل مختلفی در مردان رخ می دهد. امروز می خواهیم در نیک صالحی ارتباط بین استرس و سرطان پروستات در مردان را بررسی کنیم. شما هم اگر میخواهید درباره این بیماری اطلاعات بیشتری کسب کنید با ما همراه باشید

Image result for ‫سرطان پروستات‬‎

رابطه استرس و سرطان پروستات در مردان

یک اورولوژیست گفت: استرس باعث رشد و گسترش تومورهای سرطان پروستات در مردان می شود و می تواند به وخیم تر شدن بیماری منجر شود.

رضا کرمانی افزود: سرطان پروستات، شایع‌ترین سرطان بعد از سرطان پوست در مردان است و در ۸۰ درصد مردان بالای ۶۵ سال دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: از هر هفت نفر، یک نفر در تمام مدت عمر خود ممکن است مبتلا به سرطان پروستات شود، تومور پروستات بسیار آهسته رشد می‌کند و بیشتر مواقع محدود به محل خود است، به طوری که تغییری در شکل و اندازه غده پروستات به وجود می‌آید.

کرمانی گفت: بعضی از انواع این سرطان به سرعت رشد می‌کند و به قسمت‌های دیگر غده پروستات یا به استخوان‌ها، غدد لنفاوی و ریه منتشر می‌شود که بسیار خطرناک است اما اگر سرطان پروستات در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن با موفقیت انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: سرطان پروستات زمانی بروز می‌یابد که سلول‌های سرطانی به بافت طبیعی پروستات هجوم می‌آورند و اگر تشخیص داده نشود ممکن است به سایر قسمت‌های بدن انتشار یابد.

استرس و سرطان پروستات در مردان

همچنین بخوانید :علل خشکی دهان

مشکلات سرطان پروستات در مردان

این پزشک، جریان ادرار ضعیف و دردناک، وجود خون در ادرار، درد ناحیه لگن، کمر، ران‌ها، تورم در ناحیه لگن، پشت و ران‌ها را از علائم سرطان پروستات برشمرد و تصریح کرد: ارزیابی مرتب حتی برای کسانی که جراحی پروستات داشته‌اند نیز ضروری است، زیرا جراحی پروستات نمی‌تواند تضمینی در برابر جلوگیری از سرطان پروستات باشد.

کرمانی ادامه داد: مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها از جمله گوجه‌فرنگی برای پیشگیری از سرطان پروستات بسیار مفید است و خوردن ماهی و مواد غذایی حاوی روی و یا مکمل‌های آن، ویتامین E، سلنیوم و امگا ۳ می‌تواند درجلوگیری از این سرطان نقش داشته باشد.

وی افزود: عدم مصرف دخانیات نیز یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از سرطان پروستات است؛ گاهی ممکن است سرطان به صورت پنهان و بدون هیچ نشانه‌ای پیشرفت کند و ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد نشانه‌های خود را بروز دهد، بنابراین انجام آزمایش‌های منظم در پیشگیری و درمان به موقع سرطان پروستات نقش مهمی دارد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرطان پروستات در رتبه چهارم سرطان‌های شایع کشور قرار دارد و آمارها نشان می‌دهد که بین ۵ تا ۱۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان پروستات در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می‌شوند که این مساله هزینه‌های هنگفتی از جمله هزینه هورمون درمانی، رادیوتراپی و بازتوانی بیماران را به همراه دارد.

ثبت اطلاعات دقیق بیماران مبتلا به منظور پیگیری صحیح بیماران ضروری است و تاکنون بیش از چهار هزار مورد سرطان پروستات از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت و پیگیری شده است.

بد نیست درباره بزرگ شدن پروستات بیشتر بدانید

با افزایش سن در مردان، غده پروستات نیز بزرگ می شود.

از آنجا که اطراف این غده مجاری ادرار قرار دارند، بزرگ شدن آن می تواند باعث فشار به مجاری ادرار و مشکل در دفع ادرار گردد.

سرطان پروستات در مردان

استرس و سرطان پروستات در مردان

به طور کلی این مشکل در مردان ۵۰ ساله و مسن تر دیده می شود.

بزرگ شدن خوش خیم (غیر سرطانی) غده پروستات را هایپرپلازی پروستات (افزایش بافت پروستات) و یا BPH نیز نامیده می شود.

بزرگ شدن غده پروستات در مردان طبیعی است و نمی توان از آن پیشگیری کرد.

سن و سابقه خانوادگی از عوامل خطر این وضعیت می باشند. بزرگ شدن غده پروستات یک بیماری پیشرونده می باشد و می تواند باعث مشکلات جدی مثل آسیب کلیه و یا مثانه گردد

علائم بزرگی پروستات

– سخت ادرار کردن و یا عدم کنترل ادرار

– ادرار کردن در شب

– خالی نشدن کامل مثانه بعد از ادرار کردن

– احساس ناگهانی دفع ادرار

– قطع و وصل شدن جریان ادرار هنگام ادرار کردن

– فشار در دفع ادرار

مردانی که دارای این علائم هستند، باید به پزشک مراجعه کنند.

بزرگ شدن غده پروستات یک بیماری پیشرونده می باشد و می تواند باعث مشکلات جدی مثل آسیب کلیه و یا مثانه گردد.

درمان بزرگی پروستات

۱- مراقب علائم خود باشید.

به مردانی که در اثر بزرگ شدن غده پرستات دچار مشکل نمی شوند پیشنهاد می کنیم که هر ساله برای معاینه به پزشک مراجعه کنند، زیرا که این مشکل ممکن است شامل بیضه ها نیز گردد.

۲- شیوه زندگی را تغییر دهید.

شب ها، قبل از رفتن به رختخواب، مایعات کمتری بنوشید، مخصوصا از نوشیدن مایعاتی مثل قهوه و چای که دفع ادرار را افزایش می دهند، خودداری کنید.

۳- دارو درمانی

دو داروی شایع برای BPH عبارتند از: آلفا بلوکرها (علائم BPH را تسکین می دهند) و بازدارنده ۵ آلفا ردوکتاز (به کاهش اندازه پروستات کمک می کند).

موسسه غذا و دارو، مصرف داروهای خطرناک از قبیل Proscar، Avodart و Jalyn را محدود کرده است، چراکه این داروها باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شوند.

۴- جراحی

هنگامی که دارای علائم شدید می باشید و هیچ کدام از درمان ها کمک نکند، جراحی انجام می شود.

منبع: نیک صالحی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی