سلامتی و تندرستی

واکسیناسیون در کودکان

کودک پس از به دنیا آمدن، به دلیل وجود آنتی بادی هایی که از طریق جفت از مادر به جنین منتقل می شوند، در برابر برخی از بیماری ها مصون هستند. بعد از تولد نیز، این مصونیت در کودکانی که از شیر مادر تغدیه می کنند، وجود دارد. اما با این حال، این مصونیت موقتی است. 

کودکان در سنین پایین تر، سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و توانایی لازم جهت مقابله با ویروس ها و عوامل خارجی را ندارند، به همین خاطر، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های عفونی، ویروسی مانند سرما خوردگی هستند. واکسیناسیون، سیستم ایمنی کودک را در برابر ویروس ها و باکتری ها ایمن می کند و کودک از بیماری مصون خواهد ماند. . .
بهتر است هر واکسنی در زمان خاص خود زده شود، تا اثر خود را داشته باشد، از بروز بیماری نیز پیشگیری شود و یا از شدت علائم بیماری کاسته شود. واکسن ها از میکروب هایی ساخته می شوند که عامل ایجاد بیماری های گوناگون هستند، با این تفاوت که این میکروب ها به صورت ضعیف شده و یا کشته شده هستند و به همین دلیل است که خطر ابتلا به بیماری را از بین می برند.

همچنین بخوانید:

با تزریق واکسن، بدن نسبت به این ماده واکنش نشان می دهد و آنتی بادی هایی را تولید می کند. این آنتی بادی ها، میکروب های واکسن را از بین می برند، خود در بدن باقی می مانند و باعث افزایش ایمنی بدن می شوند. در صورتی که بدن در معرض بیماری قرار بگیرد، این آنتی بادی ها به دفاع از بدن می پردازند.
برخی از والدین، نگران واکسیناسیون کودک خود هستند، می ترسند که بدن کودکشان نسبت به مواد تشکیل دهنده واکسن، واکنش نشان دهد و یا بعد از زدن واکسن، مریض شوند. ممکن است بعد از واکسن، مقدار جزئی سفتی و درد در ناحیه تزریق و یا تب، مشاهده شود که البته موقتی هستند و بعد از چند روز، از بین می روند.

معمولا اولین واکسن که واکسن هپاتیت ب است، بعد از تولد نوزاد در بیمارستان انجام می شود و بقیه واکسن ها از دو ماهگی آغاز می شوند. ممکن است برخی از واکسن ها چندین بار تزریق شوند.

 

منبع: salamatban

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی